Sivut

lauantai 7. huhtikuuta 2012

Laji: Kuntosali

Täytyy sanoa, että toi blogin nimi on siinä mielessä pikkaisen harhaanjohtava, että mä en oo koskaan harrastanut salilla käyntiä. Jos koulun liikuntatuntien kuntosalilla pelleilyä kavereiden kanssa ei lasketa, olin elämäni ensimmäistä kertaa salilla tämän vuoden tammikuussa. Toinen kerta oli maaliskuussa. Olen siis ollut salilla kaksi (2) kertaa. Ei nyt ihan vielä voi siis punttipateksi kutsua. Nyt on kuitenkin tarkoitus tutustua siihenkin, vaikka siitä tuskin ykköslajiani koskaan tulee (tai edes top-5-lajia.)

Lenkkeilyn ohella olen aina "inhonnut" salilla käymistä. Lainausmerkit siksi, koska - kuten todettua - en ole sitä koskaan sen koommin kokeillut. Nyt kahden kokeilukerran jälkeen sen on kuitenkin tarkoitus liittyä lajivalikoimaani, sillä lihaskunto on minulla (kaiken muun kunnon lisäksi) hävettävän huono. Ehkä jaloissa on pakko olla jonkinlaista habaa, kun joutuvat tällaista tankkeria paikasta toiseen kuskaamaan, mutta mm. vatsa-, selkä-, käsi- ja rintalihakset ovat aivan olemattomat. Yhdestä punnerruksesta selviytyimen on tavoitteena jonakin päivänä, yhtä leukaa en saisi kuuna päivänä vedettyä.

Kuva: diego cervo

Säännöllinen kuntosalilla käyminen (koska on aika kallista jne..) saa kutenkin odottaa hiukan myöhemmälle kevääseen, kun mulla on varaa ostaa oikea "kuntosalikortti" sekä varata aika jollekin ohjaajalle, joka opettais mua käyttämään laitteita ja (ilmeisesti?) tekis mulle myös jonkinlaisen räätälöidyn ohjelman. Muutoin mun treeni tulee olemaan räpiköintiä vaan laitteesta toiseen vailla päätä tai häntää, kun en tiedä yhtään, kuinka usein, kuinka paljon, missä järjestyksessä ja millä painoilla kutakin laitetta tulisi käyttää tai kutakin lihasryhmää treenata. Tai mitä ne lihasryhmät edes ovat. Kuninka ne jaotellaan.

Oon kyllä seuraillut Internetin erinäisiltä foorumeilta kuntosalikeskusteluja, mutta enhän mä ymmärrä edes niissä käytettävää termistöä saati että kehtaisin jotain vinkkejä kysyä. Mitkä helvetin ylävartalon vetävät ja työntävät? Mavet? Forkut?  Ilmeisesti salilla kannattaa jaotella lihakset ryhmittäin niin, että tiettynä päivänä treenaa tiettyä ryhmää ja toisena jotain muuta. Tämä tietysti vaatisin jonkinlaista sitoutumista, jotta todellakin ilmestyn salille sen aikomani kaksi tai kolme kertaa viikossa. Vielä en osaa sanoa, mihin aika riittää. Toistaiseksi tiedän vain, etten edes kehtaisi mennä salille yksin, koska a) en osaa käyttää laitteita b) näytän varmasti eksyneeltä läskiltä urpolta ja olen ihan varma, että "kaikki tuijottaa mua ja mielessään nauraa mulle" (just nii..) c) en saisi varmaan edes kevyita painoja ilmaan. Jos mulla olisi edes jonkun uskottavan auktoriteetin teettämät ohjeet, saisin ehkä sen verran itsevarmuutta, että pääsisin edes alkuun.

Myös tuon räätälöidyn treeniohjelman vuoksi haluan saada ensin mun normaalin liikuntarytmin ja rutiinin käyntiin, jotta osaan sanoa, mitä liikuntaa mä nyt oikeasti harrastan ja kuinka usein. Siten osaan ehkä myös sanoa, mihin mä pyrin kuntosaliharjottelullani, jolloin ohjelman laatiminen lienee helpompaa. Kuntosalitreenin on kuitenkin tarkoitus lähinnä (paitsi polttaa rasvaa ja kiinteyttää kroppaa - vai pitääkö noista valita jompi kumpi?) tukea ja helpottaa mun varsinaisia liikuntaharrastuksia ja myös ihan normaalia arkea. En siis kävisi salilla silkasta salilla käymisen riemusta, vaikaa yritän siitäkin toki oppia löytämään mielekkään ja rentouttavan harrastuksen.

(Just.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti